Prior to VSS diagnosis, the vehicle should be lifted on a hoist so the drive wheels are free to rotate.
Backprobe the vss output wire and connect the
voltmeter leads from this wire to ground.
Select the 20-volt AC scale on the voltmeter.
Then start the engine.
Place the transaxle in drive and allow the drive wheels to rotate.
If the VSS voltage signal is not 0.5 volt, or more, replace the sensor.
When the VSS provides the specified voltage signal, backprobe the
VSS terminal at the PCM and repeat the voltage signal test with the
drive wheels rotating.
If 0.5 volt is available at this terminal, the trouble may be in the PCM (powertrain control module).
When 0.5 volt is not available at this terminal, turn the ignition switch off and disconnect the wire from the VSS to the PCM.
Connect the ohmmeter leads across the wire. the meter should read zero ohm.
Repeat the test with the ohmmeter leads connected to the VSS ground terminal and the PCM ground terminal.
This wire should also have zero ohm resistance. If the resistance in these wires is more than specified, repair the wires.
The condition of a speed sensor can be checked by going through the diagnostic routines for the system.
If this test indicates that a sensor is faulty, the sensor should be replaced.
Speed sensors can also be checked with an ohmmeter. Most manufacturers list a resistance specification.
The resistance of the sensor is measured across the sensor's terminals.
The typical range for a good sensor is 800 to 1400 ohms of resistance.
Ну типа с просторов инета. Написано, что надо проверять с крутящимися колесами (т.е. колеса вывесить предварительно). Подсоединить вольтметр к выходному проводу датчика (какой он из себя этот провод не написано) и массе. Запустить двигатель и селектор в драйв. Если меньше 0,5 вольта, то ему каюк.
Если типа 0,5 или выше, то подключиться к тому же проводу на фишке у мозгов и так же померить заново. Если и там 0,5 или выше, то возможно проблема с мозгами. Если на фишке у мозгов нет 0,5, а на датчике есть, то прозвонить (отсоединив) провода от датчика к мозгам (+ и - соответственно). Типа везде должно быть по нулям (0 Ом).
Так же датчик можно проверить запустив стандартную процедуру диагностики системы. Если покажет, что датчик дефектный, то под замену.
Так же датчик можно проверить омметром. Большинство производителей указывает сопротивление датчика (т.е. где-то оно написано). Сопротивление измеряется на клеммах датчика. Типичный диапазон для исправного датчика составляет от 800 до 1400 Ом.
аффтар не я, авось поможет